رولیک ضربه گیر

رولیک ضربه گیر

رولیک ضربه گیر

یکی از ابزارهای مهم و کاربردی در دنیای صنعت تجهیزات انتقال مواد می باشد که کاربردها و انواع مختلفی دارد و یکی از اجزای تشکیل دهنده نوار نقاله ها رولیک ها هستند، که یکی از مهمترین اجزای نوار نقاله حساب می شوند.

رولیک چیست؟

قبل از اینکه در مورد رولیک ضربه گیر صحبت کنیم ابتدا به تحلیل مفهوم رولیک میپردازیم:

رولیک ها وسیله ای میباشند که وظیفه نگه داشتن نوار نقاله را دارند.

رولیک ها شامل یک یا چند رولر می باشند، که هر رولر جهت اطمینان از دوران آزاد یک یا چند بلبرینگ دارند.
این وسیله ی کاربردی در ساختار نوار نقاله ها بقیشتر تنوع و فراوانی را دارا میباشند، که هر کدام از آنها کاربرد های متنوعی دارند.
اما همه آنها یک وظیفه اصلی را بر عهده دارند.آنها باید بار و نوار را شکل داده و نگه دارند و توان مورد نیاز برای انتقال را به حداقل برسانند.

رولیک ضربه گیر چیست؟

رولیک ضربه گیر یکی از انواع رولیک ها میباشد که علاوه بر وظیفه نگهداری نوار نقاله و حداقل کردن توان حرکتی نوار،از ضربه های احتمالی هنگام ورود مواد و یا قطعه به نوار نقاله ،جلوگیری میکند.
رولیک ضربه‌گیر یک قطعه یا دستگاه است که در سیستم‌های مکانیکی و الکترومکانیکی استفاده می‌شود تا از ضربات و لرزش‌های ناشی از حرکت یا عوامل دیگر جلوگیری کند. این دستگاه به عنوان یک محافظ در برابر ضربات، شوک‌ها و لرزش‌های ناخواسته به کار می‌رود و با کمک جذب انرژی از این اثرات ضربه و لرزش، از آسیب به قطعات حساس در سیستم‌ها جلوگیری می‌کند.

ویژگی های رولیک ضربه گیر

رولیک ضربه‌گیر معمولاً از قطعاتی تشکیل شده است که از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جذب انرژی: رولیک ضربه‌گیر توانایی جذب و تخلیه انرژی را دارد، به این ترتیب که در هنگام وارد شدن ضربه یا لرزش، انرژی ضربه به این دستگاه منتقل می‌شود و درون آن جذب می‌شود تا اثرات ضربه کاهش یابد.
  • تخلیه کنترل شده: بعد از جذب انرژی ضربه، رولیک ضربه‌گیر این انرژی را به صورت کنترل شده تخلیه می‌کند تا اثرات آن به قطعات دیگر انتقال نیافته و سیستم درست عمل کند.
  • بازیابی قابلیت کار: پس از انجام وظیفه جذب ضربه و لرزش، رولیک ضربه‌گیر به حالت اولیه خود باز می‌گردد و توانایی جذب ضربه‌های دیگر را دارد.

این نوع از دستگاه‌ها در موارد مختلفی مانند صنعت خودروسازی، تجهیزات الکترونیکی حساس، تجهیزات نظامی، صنعت هوا و فضا و غیره استفاده می‌شوند تا از تاثیرات ضربه و لرزش بر روی عملکرد و عمر مفید قطعات مختلف محافظت کنند.

کاربرد انواع رولیک های ضربه گیر

“رولیک های ضربه گیر در زیر شاسی” برای ثابت نگهداشتن نوار در مرکز مورد استفاده قرار گرفته و  کاربرد دارند. “رولیک ضربه گیر نوار نقاله سنگ آهن سیمان ” که در نوار های مادر برای ریزش بار در روی نوار قرار میگیرد و “رولیک ضربه گیر نوار نقاله ” با عث می شود لاستیک نوار نقاله آسیب نبیند.

پارامتر های مهم در عملکرد این رولیک ها عبارتند از :

آب بندی رولیک ها ، هم محوری و بالانس بودن ، اصطکاک مناسب با نوار نقاله و استاندارد ابعادی مناسب.

آب بندی این رولیک ها از آن جهت اهمیت زیادی دارند که این رولیک ها مستقیما در معرض گرد و غبار ناشی از ریزش مواد بر روی خط قرار دارند ؛

لذا تست های آب بندی ، هم محوری و بالانس ، اصطکاک و کنترل ابعادی برای این تیپ رولیک ها انجام می شوند.

محل قرارگیری رولیک های ضربه گیر

محل قرارگیری رولیک های ضربه گیر در شکل زیر قابل مشاهده است.

رولیک ضربه گیر

تست های کنترل کیفیت رولیک ضربه گیر

در این مقاله سعی کردیم مطالب لازم در مورد رولیک ضربه گیر و کارایی آن برای شما عزیزان بیان کنیم. نکته پایان که باید از آن آگاه باشید، تست کنترل کیفیت رولیک ضربه گیر است. رولیک ها نقش بسیار مهمی در خطوط انتقال دارند. اگر خراب شوند، نوار نقاله از کار می افتد. به همین دلیل است که توصیه می کنیم قبل از خرید از شرکت های تولید کننده، مطمئن شوید تست کنترل کیفیت رولیک انجام شده است. شرکت پارس رولیک حتی این تست ها را به درخواست مشتری نیز انجام می دهد چون تعهد دارد در ازای هزینه ای که دریافت می کند، بهترین خدمات را ارائه نماید. در این شرکت، آزمایشگاه کنترل کیفیت وجود دارد که چند تست را برای ارزیابی استانداردهای لازم در ساخت رولیک انجام می دهد:

  1. تست آب بندی رولیک (Sealing)
  2. تست بالانس (Balancing)
  3. تست غیر مخرب جوش
  4. تست اصطکاک
  • تست آب بندی رولیک (Sealing)

اولین و مهمترین تست کنترل کیفیت، تست آب بندی رولیک ضربه گیر است. نوار نقاله در محیط هایی قرار دارد که گرد و غبار زیاد بوده و حتی نخاله از خط تولید وارد دستگاه می شود. رولیک باید نسبت به این مواد و همچنین نسبت به آب، عایق باشد. برای ارزیابی آب بندی رولیک، ابتدا آن را وزن می کنیم. سپس رولیک به مدت 2 ساعت در آب قرار گرفته و بعد از آن، مجددا وزن کشی می شود. اگر اختلاف این دو وزن از 10 گرم بیشتر شد، به این معنا است که رولیک لاستیکی از استاندارد لازم برخوردار نیست.

  • تست بالانس (Balancing)

زمانی که رولیک در نوار نقاله نصب می شود، باید با سایر قطعات موجود در دستگاه به خصوص با غلطک، بالانس باشد تا تسمه ها به درستی حرکت کنند. تست هم محوری و یا بالانس رولیک با غلطک، براساس استاندارد ISO1940/1 انجام می شود.

  • تست غیر مخرب جوش

برای اتصال قطعات فلزی رولیک، باید از جوش استفاده شود. جوش ها باید به درستی اعمال شوند تا رولیک در حین کار، دچار از هم پاشیدگی قطعات نشود. این مسئله برای رولیک ضربه گیر نوار نقاله، اهمیت بیشتر دارد چون لازم است فشار ناشی از افتادن کالا را تحمل کند. بعد از تولید، تست غیر مخرب جوش انجام خواهد شد تا مشخص شود جوشکاری با چه کیفیت انجام شده است.

  • تست اصطکاک

آخرین تستی که برای ارزیابی کیفیت رولیک ضربه گیر نوار نقاله انجام می شود، تست اصطکاک است. از زمانی که نوار نقاله روشن می شود، حرکت قطعات و برخورد آن ها با هم باعث ساییدگی خواهند شد. هر چه مقاومت قطعات رولیک در برابر سایش بیشتر باشد، طول عمر مفید آن ها نیز بیشتر خواهد شد. براساس اصول استاندارد، ضریب اصطکاک رولیک لاستیکی نباید از 025/0 بیشتر باشد.

قیمت رولیک ضربه گیر

همانگونه که متوجه شدید، رولیک ضربه گیر در اندازه های مختلف طراحی می شود تا بتوان از آن برای امور مختلف استفاده نمود. همه مشتریان به دنبال خرید بهترین رولیک با قیمت مناسب هستند. اسیارول صنعت، تولید کننده انواع رولیک های صنعتی و… مفتخر است با استفاده از تکنولوژی های روز جهانی، در شرایط استاندارد و تحت نظر کارشناسان حرفه ای، انواع مختلف رولیک های پلاستیکی را با بهترین متریال و با قیمتی مناسب طراحی و تولید کند. حتما برای شما نیز این سوال پیش می آید که چرا قیمت رولیک ضربه گیر در میان برندهای مختلف تفاوت دارد؟ چند عامل بر قیمت رولیک لاستیکی تاثیر می گذارد:

اول از همه  باید گفت که، متریال به کار رفته در رولیک ضربه گیر، نقش مهمی در تعیین قیمت نهایی دارند. این رولیک ها، از لوله های فلزی ساخته شده اند که اطراف آن ها را حلقه های پلاستیکی فرا گرفته اند. این حلقه ها، نقش ضربه گیر دارند. بنابراین جنس فلز و مواد به کار رفته در حلقه ها، بر قیمت رولیک تاثیر می گذارند. البته فراموش نکنید که در زمان خرید، باید به موقعیت آب و هوایی و شرایط کاری خود توجه کنید. فلز بکار رفته در رولیک لاستیکی باید نسبت به اقلیم منطقه سازگاری داشته و از طرفی حلقه های پلاستیکی، از بهترین مواد ساخته شوند تا مقاومت بالایی نسبت به وزن کالا داشته باشند.

اندازه و قطر رولیک لاستیکی، عامل دیگری است که قیمت آن را تعیین می کند. هر چه اندازه رولیک و در نتیجه تعداد قطعات به کار رفته در آن بیشتر شود، هزینه آن بیشتر خواهد شد. نکته بسیار مهم این است که متاسفانه برخی از شرکت ها از متریال بی کیفیت برای طراحی و تولید رولیک ها استفاده می کنند در نتیجه قیمت کاهش پیدا می کند. برخی از مشتریان فریب این موضوع را خورده و بعد از مدتی، شاهد خرابی رولیک خواهند بود.

در مجموع تمامی محصولات ما متغیر می‌باشند و برای برآورد قیمت رولیک‌های پلیمری به مواردی همچون نقشه، خصوصیات و اطلاعات دقیقی نیاز است. این رولیک‌ها بر اساس نیاز شما و مطابق خطوط انتقالی که دارید ساخته می‌شوند.

شما می توانید برای اطلاع دقیق از قیمت های محصولات آسیارول به صفحه ی تماس با ما مراجعه کرده و یا با شماره هایی که در انتها این مقاله قرار گرفته است، تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا اطلاعات به روز و دقیق را دریافت کنید. و شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از مجموعه ی ما به صفحه ی درباره ما مراجعه کنید.

سخن پایانی

شما می‌توانید با خیال راحت انواع رولیک ها را گروه صنعتی آسیارول خریداری کنید.

شما میتوانید بنا به درخواست و نیاز خود انواع و رولیک و… را از ما (آسیارول) خریداری کنید. چراکه آسیارول تولید کننده انواع رولیک (رولیک ضربه گیر، رولیک رفت، رولیک برگشت، پایه نگهدارنده رولیک، گیربکس و…) می باشد. شما میتوانید با کلیک روی هر کدام از رولیک ها اطلاعات و توضیحات آنها را به طور کامل و دقیق مشاهده کنید؛ و البته با مراجعه به لیست دسته بندی محصولات میتوانید محصولات دیگر آسیارول را هم مشاهده کنید.

برای اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید انواع رولیک، تسمه، دنده، زنجیر و… متوانید با شماره های زیر، تماس بگیرید.

شماره های تماس همراه:

09122487752 –  امینی

09126023605 –  میرزایی

تلفن های دفتر

02155862840

02155862478

02155860563

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.