غلطک نوار نقاله

غلطک نوار نقاله آسیارول

نوار نقاله چیست؟

نوار نقاله یک سیستم مکانیکی است که برای انتقال مواد از یک مکان به مکان دیگر از طریق حرکت مداوم نوار (بلوک) بر روی یک سطح به نام غلتک پشتیبان استفاده می‌شود. نوار نقاله در مجموعه گسترده‌ای از برنامه‌ها و صنایع برای انتقال مواد مختلف با حجم بزرگ و با کارآیی بالا استفاده می‌شود.

کاربردهای رایج نوار نقاله

برخی از کاربردهای رایج نوار نقاله عبارتند از:

  • معدن و استخراج معدن: نوار نقاله برای انتقال مواد خام از معادن به محل‌های پردازش معدن یا انتقال به وسایل نقلیه دیگر استفاده می‌شود.
  • صنایع تبدیلی: نوار نقاله در کارخانه‌های تولید مواد غذایی، نوشیدنی‌ها، کاغذ، پلاستیک، فلزات، شیشه و الکترونیک برای انتقال مواد و محصولات در طول فرآیندهای تولید استفاده می‌شود.
  • کشاورزی: نوار نقاله در کشاورزی برای انتقال محصولات و مواد کشاورزی از یک مکان به مکان دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند انتقال غلات از انبارهای ذخیره به وسایل نقلیه.
  • لجستیک و حمل و نقل: نوار نقاله در اماکن بارگیری و تخلیه برای انتقال کالاها به و از وسایل نقلیه مانند کامیون‌ها، کشتی‌ها و قطارها استفاده می‌شود.
  • ساخت و ساز و تخریب: نوار نقاله در مکان‌های ساخت و ساز و تخریب برای انتقال مواد ساختمانی مانند سیمان، شن و ماسه به کار می‌رود.

اندازه‌ها و انواع نوار نقاله بر اساس نیازهای برنامه و صنعت مورد نظر متفاوت است. انواع مختلفی از نوارهای نقاله وجود دارند، از جمله نوارهای گرانروی، نوارهای صاف، نوارهای زنجیری، نوارهای لاستیکی و نوارهای فلزی، که بر اساس خصوصیات و نیازهای مواد منتقل شده متفاوت می‌باشند.

کاربرد های اصلی نوار نقاله

نوار نقاله در انواع مختلف صنایع و بخش‌ها به عنوان یک وسیله مؤثر برای انتقال مواد به صورت مستمر و با کارآیی بالا استفاده می‌شود. برخی از کاربردهای اصلی نوار نقاله عبارتند از:

  1. صنایع معدنی و استخراج معدن
  2. صنعت تولیدی و تبدیلی
  3. صنعت کشاورزی
  4. حمل و نقل و لجستیک
  5. ساخت و ساز و تخریب
  6. صنعت غذایی
  7. صنایع شیمیایی و پتروشیمی
  8. صنعت دانش و فناوری

این مواردی که نام برده شد، فقط بخشی از کاربردهای نوار نقاله است و در واقعیت ممکن است در صنایع و بخش‌های مختلف دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

اجزا نوار نقاله

از مهمترین اجزا نوار نقاله می توان به رولیک، درام، الکتروگیربکس، شاسی فلزی، لاستیک، غلطک، الکتروموتور، دنده و زنجیر، پولی و غیره اشاره نمود.

غلطک نوار نقاله چیست؟

درام و یا همان غلتک نوار نقاله که به آن پولی نوارنقاله نیز گفته می‌شود، که یکی از اجزا اصلی نوار نقاله ها به شمار میرود. تسمه (بلت) نوار نقاله در ابتدا و انتهای نوار نقاله به دور درام محدود میشود. در اصل درام ابتدایی را درام محرک ( Head Pulley ) و درام انتهایی نوار نقاله را درام متحرک ( Tail Pulley ) میگوند.
درام محرک ( درام هد ) یعنی همان غلطکی که به الکتروموتور و گیربکس متصل است و باید طبق اصول و استاندارد خاصی طراحی و ساخته شود. استفاده از لاستیک و یا همان رابر Rubber به جهت ایجاد استهکاک و همچنین کاهش آسیب به تسمه نوارنقاله توصیه می شود.

جنس نوار نقاله

معمولا جنس بدنه فلزی درام ( پولی نوار نقاله ) از فولاد معمولی ST37 ساخته میشود. در درام های سایز بزرگ بهتر است. این فولاد از لوله های بدون جنس شافت نیز عموما از CK45 می باشد. روی سر شافت یک جای خار ( پین ) قرار داده میشود. و به وسیله دو عدد یاتاقان بولبرینگی به بدنه دستگاه متصل میگردد.

اجزاء غلطک نوار نقاله

اجزاء غلطک نوار نقاله را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

اجزا غلطک نوار نقاله آسیارول

انواع غلطک نوار نقاله

  • غلطک هرزگرد حمل بار

غلطک های هرزگرد حمل بار تکیه گاه تسمه هستند و به تسمه در جابجا کردن بار کمک زیادی می کنند و توان لازم برای به حرکت در آمدن تسمه را کاهش می دهند. غلطک های حمل بار ممکن است کاهنده فشار، خود تنظیم از نظر راستا و یا از نظر تغییر وضعیت باشند و یا ممکن است قادر به تغییر شیب تسمه باشند.

  • غلطک های هرزگرد مسیر برگشت

غلطکهای هرزگرد مسیر برگشت تسمه تکیه گاه تسمه در مسیر برگشت هستند و توان لازم برای جابجایی تسمه را کاهش می دهند. برخی از غلطکهای برگشت نیز ممکن است خود تنظیم از نظر راستا باشند و یا ممکن است قادر به تغییر شیب تسمه باشند.

  • غلطک ها (توپی، درام)

غلطک ها تسمه را به حرکت در می آورند و یا مجدداً جهت چرخش آنرا تغییر می دهند.

انواع غلطک ها عبارتند از:

  1. غلطک محرک: تسمه را با نیرویی که از یک موتور می گیرد به حرکت در می آورد
  2. غلطک بالایی: تسمه را به مسیر برگشت هدایت می کند (همچنین ممکن است به عنوان یک غلطک محرک عمل کند)
  3. غلطک پایینی: تسمه را به مسیر حمل بار هدایت می کند. غلطک : snub راستای ورود و یا خروج تسمه را با مسیر برگشت پایینی آن تنظیم می کند و یا قوس مورد نیاز تماس تسمه با درام محرک را می سازد.
  4. غلطک تنظیم کشش: کشش مناسب تسمه را توسط یک سیستم رگلاژ شیاری با بالا و پایین شدن در آن تنظیم می کند.

انواع درام و پولی

یکی از موادری که موجب افزایش عمر مفید و کاهش استهلاک تسمه نوار نقاله میگردد؛ انتخاب صحیح نوع درام در خطوط انتقال مواد فله است. اندازه قطر درام ها محدودیتی ندارد و از سایز 2 اینچ تا 50 اینچ قابل ساخت است.

اصولا درام ها را در انواع زیر ساخته میشوند :

  • درام ساده فلزی
  • درام با روکش لاسیتک (درام رابر شده)
  • درام میلگردی (درام شبکه ایی)

پر کاربرد ترین نوع غلطک نوار نقاله

یکی از پر استفاده ترین نوع غلطک در نوار نقاله ها استفاده از درام رابر شده و لاستیکی است. عمل رابرکاری و روکش لاستیکی سطح درام توسط حرارت و بعضا چسب انجام میپذیرد. این درام ها در سه طرح ساده ، وی (V) شکل، و لوزی ساخته میشوند که هر یک کاربرد خاص خود را دارند.

قیمت غلطک نوار نقاله

قیمت تمامی محصولات ما متغیر می‌باشند و برای برآورد قیمت رولیک‌های پلیمری به مواردی همچون نقشه، خصوصیات و اطلاعات دقیقی نیاز است. این رولیک‌ها بر اساس نیاز شما و مطابق خطوط انتقالی که دارید ساخته می‌شوند.

شما می توانید برای اطلاع دقیق از قیمت های محصولات آسیارول به صفحه ی تماس با ما مراجعه کرده و یا با شماره های زیر تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا اطلاعات به روز و دقیق را دریافت کنید. و شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر از مجموعه ی ما به صفحه ی درباره ما مراجعه کنید.

شماره های تماس همراه:

09122487752 –  امینی

09126023605 –  میرزایی

تلفن های دفتر

02155862840

02155862478

02155860563

سخن پایانی

چرا از آسیارول خرید کنیم؟

شما می‌توانید با خیال راحت انواع رولیک ها را گروه صنعتی آسیارول خریداری کنید.

شما میتوانید بنا به درخواست و نیاز خود انواع و رولیک و… را از ما (آسیارول) خریداری کنید. چراکه آسیارول تولید کننده انواع رولیک (رولیک رفت، رولیک برگشت، رولیک ضربه گیر، رولیک راهنما و…) می باشد. شما میتوانید با کلیک روی هر کدام از رولیک ها اطلاعات و توضیحات آنها را به طور کامل و دقیق مشاهده کنید؛ و البته با مراجعه به لیست دسته بندی محصولات میتوانید محصولات دیگر آسیارول را هم مشاهده کنید.

برای اطلاعات بیشتر، استعلام قیمت و خرید انواع رولیک، تسمه، دنده، زنجیر و… متوانید با شماره های ما که در بالاتر گفته شد، تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.